Liedon Vihreät kuntavaaliehdokkaat 2021

Liedossa on 35 vihreää kuntavaaliehdokasta 2021!

Voit tällä sivulla tutustua tarkemmin ehdokkaisiimme – muista myös Liedon Vihreiden kuntavaaliohjelma.

Ehdokkaitamme ja tavoitteitamme esitellään myös Facebook-sivuillamme sekä Instagramissa.

Kuntavaalit järjestetään sunnuntaina 13.6.2021.
Ennakkoäänestys kotimaassa 26.5.–8.6.2021.
Katso lisätietoja oikeusministeriön vaalit.fi -verkkosivustolta.

Jos haluat tukea ehdokkaidemme vaalityötä, voit tehdä lahjoituksesi Vihreiden vaalisivun kautta.

Ehdokasgalleriaa päivitetty: 24.5.2021

67

AHLROTH Essi

AHLROTH, Essi

Yrittäjä, VTM (äitiyslomalla)

InstagramFacebook

67

Olen 30.v syntyperäinen lietolainen. Asun miehen ja lapsen kanssa Asemalla. Jos valitset minut ehdokkaaksesi, lupaan pitää ympäristönäkökulmaa esillä niin hyvin kuin pystyn ja aina kun siihen on mahdollisuus. Pidän virkeän ja vihreän maaseudun sekä paikallisten yrittäjien puolta kaupungistuvassa Varsinais-Suomessa. Haluan edistää yhteisöllisyyttä ja kuntalaisten osallisuutta. Kylien elinvoima ja alueiden yhdenvertainen kohtelu ovat tärkeitä asioita, kyläkoulut ja paikallisten oman toiminnan tukeminen ovat tämän ytimessä. Matalan kynnyksen ennaltaehkäiseviä hyvinvointipalveluita tulee kehittää ja tähänkin haluaisin vaikuttaa.

68

ASKALA Aino

ASKALA, Aino

Liiketoiminnan kehityspäällikkö

Vanhalinna

68

Olen 29-vuotias liiketoiminnan kehityspäälikkö, yrittäjä sekä kilpaurheilija. Olen paluumuuttajana tullut takaisin Lietoon kaksi koiraa mukanani. Teen paljon myynti- ja markkinointitöitä lääkinnällisten laitteiden parissa ja hyvinvointi on keskeisenä aiheena työssä. Vapaalla lenkkeilen koirien kanssa sekä urheilen tavoitteellisesti voimakisoihin niin Suomessa kuin ulkomailla.
Arvoihini kuuluvat vahvasti luonnon monimuotoisuus, hyvät ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet, hyvinvointi sekä kierrätys.

69

ELO Risto Pekka

ELO, Risto Pekka

ristopekkaelo@gmail.com

KotisivutFacebook

Tarvasjoki

69

60-vuotias naimisissa oleva yrittäjämies Tarvasjoelta Liedon kunnasta.
Haluaa vaikuttaa Saaristomeren säilymiseen, luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen, maaseututaajamien pitämiseen elinvoimaisina sekä tehostaa ihmisten kierrätystietoisuutta.

70

GUILLAUME Samuel

GUILLAUME, Samuel

Lääkäri

Suopohja

70

37-vuotias lääkäri asuu perheensä kanssa Suopohjassa. Hän työskentelee päihdeongelmaisten parissa ja pitää tärkeänä erityisesti lietolaisten psyykkistä ja taloudellista hyvinvointia. Mielenterveys- ja päihdeongelmaiset ihmiset tarvitsevat tällä hetkellä tukea. Lapset tarvitsevat vanhempiaan ja vanhemmat tarvitsevat työpaikkansa. Korostaa, että turvallinen ja viihtyisä kasvuympäristö on lapsille tärkeä.

71

HAUTONIEMI Kari

HAUTONIEMI, Kari ”Kaki”

Lähihoitaja

Lieto

71

Partiota ja salibandya harrastava kolmen lapsen isä pyörittää perhearkea vaimonsa kanssa. Hän sijoittui vuonna 2006 Big Brother -ohjelmassa toiseksi ja työskentelee nykyisin lähihoitajana päihde- ja mielenterveyskuntoutujien parissa.

72

HERMONEN Merja

HERMONEN, Merja

Pappi, TT

Twitter – Facebook

72

58-vuotias pappi ja uskontotieteen /teologian tohtori. Asuu perheineen Littoisten Tehtaanmäessä. On toiminut 8 vuotta Liedon valtuustossa, mm. sen varapuheenjohtajana sekä rakennus- ja ympäristölautakunnan pj:nä.
Sydäntä lähellä ovat kunnan tehtäviin liittyen luonto- ja terveyspalvelut, koulutus, puurakentaminen ja uusiutuva energia; seudullinen yhteistyö, taajamien lähitoiminnan mahdollistaminen, seudullisten maisema-alueiden sekä valtakunnallisesti merkittävien viherväylien aikaansaaminen ja suojelu.

73

ILUS Hanna

ILUS, Hanna

Sairaanhoitaja ja palveluesimies

Keskusta

73

38-vuotias sairaanhoitaja ja palveluesimies asuu Liedon keskustassa puolisonsa ja päiväkoti- ja ala-asteikäisten lasten kanssa. Hän työskentelee ikääntyneen väestön parissa ja arvostaa luonnon monimuotoisuutta, toimivia peruspalveluita sekä laadukasta koulutusta. Viettää vapaa-aikaansa perheen kanssa sekä partiota harrastaen.
Kantaa huolta vaikuttavien ja laadukkaiden palveluiden sekä yhdenvertaisuuden toteutumisesta Liedossa. Jokaisella lapsella ja nuorella tulisi olla mahdollisuus harrastukseen osana syrjäytymisen ennaltaehkäisyä.

74

KARLSSON Thomas

KARLSSON, Thomas

Sosiaalityöntekijä, VTM

thomas.karlsson@dnainternet.net

FacebookInstagramTwitter

74

47-vuotias valtiotieteiden maisteri on uusperheen isä Vierusta. Ammatiltaan hän on sosiaalityöntekijä ja uusperheneuvoja.
Vihreiden politiikassa arvostaa laadukasta koulutusta ja varhaiskasvatusta, toimivia peruspalveluita, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa sekä ympäristönsuojelua ja eläinten hyvinvointia.

75

KEKÄLÄINEN Satu

KEKÄLÄINEN, Satu

satusagastina@gmail.com

KotisivutInstagram

75

55-vuotias taide-ja hyvinvointialan yrittäjä, joka on koulutukseltaan terveydenhoitaja, audionomi ja artesaani. Kahden aikuisen lapsen äiti on asunut Liedon Littoisissa yli 20 vuotta. Työskennellyt pitkään terveydenhuollossa, sairastunut sisäilmasta ja ryhtynyt yrittäjäksi. Puhdas ilma niin sisällä kuin ulkona, samoin kuin lähiluonto – metsä ja Littoistenjärvi – ovat tärkeitä. Liedossa yhdistyvät sekä maaseudun rauha että lyhyt matka kaupunkiin. Haluaa olla vaikuttamassa siihen, että voimme hengittää puhdasta ilmaa ja säilyttää hyvinvointiin vaikuttavan lähiluontomme.

76

KORVENPÄÄ Terhi

KORVENPÄÄ, Terhi

Suojelubiologi, FM

76

Olen 47-vuotias suojelubiologi ja koulutukseltani filosofian maisteri. Asun Ilmarisissa yhdessä poikani kanssa. Vapaa-ajallani liikun luonnossa ja harrastuksiini kuuluvat mm. maastopyöräily, melonta, retkeily sekä partiotoiminta.
Kouluttauduin ekologiksi, ja teen työtäni luonnonsuojelun parissa, erityisesti luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen puolesta. Työtehtävissäni pääsen vaikuttamaan monipuolisesti luonnonsuojelun käytännön toimintaan. Kunnissa voidaan mm. kaavoituksen kautta vaikuttaa asukasviihtyvyyteen ja samalla ottaa huomioon luonnon monimuotoisuus. Kestävä kehitys on mahdollista ihmiset ja luonnonarvot huomioiden.

77

KORVENPÄÄ Turkka

KORVENPÄÄ, Turkka

Biologi

korvenpaaturkka@gmail.com

Kirkonkulma

77

Olen 49-vuotias kuudesluokkalaisen pojan isä Liedon keskustasta. Koulutukseltani olen biologi ja toimin yrittäjänä luontoalalla. Minulla on lisäksi aineenopettajan pätevyys ja olen työskennellyt myös yläkoulun opettajana. Harrastuksiin kuuluvat retkeily, luonto, lukeminen ja kuntosali.
Vihreiden toiminnassa olen ollut mukana runsaat viisi vuotta ja toiminut mm. Littoistenjärven hoitokunnassa. Haluan edistää mm. lähiluonnon huomioimista kunnan toiminnassa sekä olla mukana turvaamassa riittäviä resursseja kouluille. Opettajan työssä olen nähnyt, että usein esim. tukea tarvitsevien oppilaiden huomioimiseen ei ole riittävästi aikaa.

78

KYTÖHONKA Perttu

KYTÖHONKA, Perttu

Urheilujohtaja

TwitterInstagram

78

Olen 42-vuotias, Ilmarisissa asuva ja urheilujohtamisen parissa työskentelevä ilmarislainen. Vapaa-aikani vietän mieluiten perheeni kanssa, johon kuuluvat vaimo ja kaksi vinttikoiraa.
Työurallani kouluissa sekä urheiluseuroissa minulla on ollut mahdollisuus työskennellä eri-ikäisten ja erilaisen taustan omaavien ihmisten kanssa. Ihmiselle on olennaista, että hänellä mahdollisuus toteuttaa itseään – on sitten kyseessä liikunta, kulttuuri tai vaikkapa uuden oppiminen.

79

LAAKSONEN Aleksi

LAAKSONEN, Aleksi

Lääketieteen opiskelija

79

Olen 27-vuotias lääketieteen opiskelija. Asumme avopuolisoni sekä kahden koiramme kanssa Vierussa. Tärkeitä teemoja itselleni ovat yksilöiden sekä yhteisöjen hyvinvointi, ympäristö ja koulutus. Lieto on erinomainen, elinvoimainen kunta, jossa on viihtyisä asua sekä loistavat mahdollisuudet yrittäjille. Olen kiinnostunut osallistumaan Liedon kehittämiseen entistäkin paremmaksi – meille kaikille.

80

LAMMINEN Simo

LAMMINEN, Simo

IT-pääsuunnittelija

InstagramTwitterFacebook

80

43-vuotias IT-pääsuunnittelija, joka asuu Nuolemolla vaimon, kahden lapsen ja kissan kanssa. Harrastuksiin kuuluvat aktiivinen toiminta juniorijalkapallon parissa yli 10 vuoden ajan, valokuvaus, sekä karavaanarielämä. Aiemmin aika kului myös munuais- ja maksaliiton perhe- ja nuorisojaoston aktiivina. Työelämässä toimii osana työsuojeluorganisaatiota varatyösuojeluvaltuutetun roolissa.
Tärkeitä asioita on lasten ja nuorten hyvinvointi, terveelliset työskentely- ja toimintaympäristöt, sekä yhdenvertaisuus ja tasa-arvo.

81

LANDSTRÖM Nina

LANDSTRÖM, Nina

Henkilöstöasiantuntija, seurasihteeri

nina.landstrom@lieto.fi

FacebookLinkedIn

Vierunpuisto

81

40-vuotias hr-asiantuntija asuu Vierunpuistossa miehensä, kolmen kouluikäisen lapsensa ja neljän kissan kanssa. Vapaa-aika kuluu vahvasti jalkapalloilun parissa: toimii seurasihteerinä, johtokunnan jäsenenä ja joukkueenjohtajana nuorimman lapsensa seurassa sekä kannustaa kentänlaidalla jokaista kolmea lastaan. Lisäksi on mukana koulujen ja alueellisten yhdistysten hallituksissa ja toiminnassa (mm. Keskuskoulu, Taatila, Liedon MLL ja SiTku- sisäilmatoimikunta).
Tärkeitä asioita ovat lapsiin ja nuoriin liittyvät kysymykset. Arvostaa avoimuutta, rehellisyyttä ja oikeudenmukaisuutta. ”Kuka tuo lapsen äänen kuuluviin jos aikuinen ei sitä tee”.

82

LEHTINEN Pasi

LEHTINEN, Pasi

Infektiolääkäri, dosentti

pasi.lehtinen@utu.fi

Piispala

82

Olen 60-vuotias lasten infektiolääkäri ja Turun yliopiston dosentti. Perheeseeni kuuluvat lastensuojelun sosiaalityöntekijänä toimiva vaimoni sekä kaksi aikuista tytärtä. Olemme asuneet Liedon Piispalassa noin 20 vuotta. Toimin ammatinharjoittajana Turun Perhelääkäreissä sekä Turun Hallinto-oikeuden asiantuntijalääkärinä. Aiemmin olen työskennellyt 19 vuotta TYKS:n erikoislääkärinä.
Vaaliteemojani ovat lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaaminen, mm. koulutus, mielenterveys ja syrjäytymisen ehkäisy. Muita teemojani ovat ympäristönsuojelu, luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen sekä asiantuntijuuden arvostaminen päätöksenteossa.

83

LEHTONEN Jussi

LEHTONEN, Jussi

Tutkimuspäällikkö, FT

jussi.lehtonen@lieto.fi

KotisivutFacebookInstagramTwitter

Asema, Sikilä

83

47-vuotias tutkimuspäällikkö FT asuu perheensä kanssa Liedon asemalla. Vihreiden toiminnassa ollut mukana viime kuntavaaleista lähtien ja toimii varavaltuutettuna, valtuustoryhmän sihteerinä sekä Liedon Vihreät ry:n taloudenhoitajana. Väitellyt maaseudun tulevaisuuden palveluista ja tutkinut eläinavusteisuutta ja ikäihmisiä.
Kantaa huolta ikääntyneiden palveluista sekä palveluiden pysymisestä maaseudulla ja taajamissa. Kokee tärkeiksi asioiksi laadukkaan varhaiskasvatuksen ja koulutuksen sekä tutkimustiedon käyttämisen päätöksenteossa. Eläinten hyvinvointi, luonnon monimuotoisuus ja ilmastonmuutoksen torjunta ovat läpäiseviä näkökulmia.

84

LINDBERG Marko

LINDBERG, Marko

Opettaja

Kärpijoki

84

50-vuotias Lindberg asuu perheensä kanssa Kärpijoella ja toimii opettajana Ilmaristen yhtenäiskoulussa, Liedon Keskuskoulussa ja Kaarinan lukion aikuislinjalla. Hän on kolmannen kauden valtuutettu, sote-lautakunnan varapuheenjohtaja, maakuntavaltuutettu ja vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja. On toiminut Liedon vihreissä vuodesta 2006 ja sinä aikana motiivi osallistua päätöksentekoon ei ole juurikaan muuttunut. Lähtökohtana oli tuolloin ja on yhä varmistaa tuleville sukupolville parempi maailma. Tuo on mahdollista vain jos panostamme koulutukseen ja erityisesti huomioimme kaikessa ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun.

85

LUSTIG Hanna

LUSTIG, Hanna

Perhepäivähoitaja

85

45-vuotias uusperheen äiti Vierusta. Perheeseen kuuluu omien neljän lapsen lisäksi mies ja hänen lapsensa. Koulutukseltaan kirjanpitäjä ja ammatiltaan perhepäivähoitaja. Työura alkoi jo nuorena yrittäjä-isän jalanjäljissä – perheyrityksessä kaikki osallistuivat. Tuona aikana sai jo hyvän käsityksen yrittäjän arjesta. Oman yrityksen lisäksi on työskennellyt yli 10 vuotta useissa päiväkodeissa, ryhmäperhepäivähoidossa sekä perhepäivähoitajana.
Luonto on lähellä sydäntä ja on huolissaan luonnon monimuotoisuuden vähenemisestä. Haluaa edistää kierrätystä ja varmistaa laadukkaat ja saavutettavat palvelut.

86

MARRASKORPI Päivi

MARRASKORPI, Päivi

86

39-vuotias tuotantopäällikkö, käsityöläinen ja perinteentutkija FM asuu Nuolemolla. Hän on innokas puutarhanharrastaja, jonka mielestä parasta Liedossa on turvallisuus, rauha ja luonto. Vaaliteemojen keskeiset avainsanat ovat oikeudenmukaisuus, rehellisuus, avoimuus ja tasa-arvo.

87

MIEHELÄ Anniina

MIEHELÄ, Anniina

Personal trainer, opiskelija

87

Olen 41-vuotias ja asun Ilmarisissa avomiehen, kahden pojan ja koiran kanssa. Koulutukseltani olen personal trainer ja opiskelen Turun yliopistossa ranskaa. Erityislapsen äitinä toimin myös omaishoitajana.
Olen luomuruuan puolestapuhuja, enkä kannata tehotuotantoa tai pikamuotia. Tärkeintä on ihmisten, eläinten ja luonnon hyvinvointi. Henkinen hyvinvointi, syrjäytymisen ja yksinäisyyden torjuminen sekä ennaltaehkäisevä terveydenhuolto ovat tärkeitä asioita. Toimitaan kestävän kehityksen mukaisesti ja pidetään toisistamme huolta. Tuetaan paikallisia yrityksiä vaikeina aikoina. Tärkeitä asioita ovat myös koulutus sekä vanhusten ja vammaisten palvelut.

88

MÄKELÄ Marja-Liisa

MÄKELÄ, Marja-Liisa

Tutkija, KT

mllmak@utu.fi

88

39-vuotias kasvatustieteiden tohtori asuu Liedon asemalla avomiehensä, kesäkuussa syntyneen esikoisen ja kettuterrieri Tyynen kanssa. Perheen yhteisiin harrastuksiin kuuluvat ulkoilu, sienestys ja valokuvaus.
Tutkijan työssään keskittynyt maahanmuuttotaustaisten oppilaiden koulutussiirtymiin ja monikulttuurisuuskasvatukseen.

89

MÄKIHARJU-RANTANEN Merja

MÄKIHARJU-RANTANEN, Merja

Koulunkäynnin- ja iltapäivätoiminnanohjaaja

merja65kaarina@gmail.com

89

Koulunkäynnin- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja Asemalta. Perheeseen kuuluvat puoliso ja kaksi aikuista lasta. Harrastuksiin kuuluvat uinti, yhdistystoiminta ja taiteen tekeminen. Kotiseutu ja kotoutuminen ovat tärkeitä, ja siksi toimii myös Lieto-oppaana ja Kotiseutuliiton yhdyshenkilönä.
Haluaa edistää osallisuutta ja sitä, että kuntalaiset tulisivat aidosti kuulluiksi. Koska taideaineet ovat vähentyneet kouluissa ja koska on huolissaan visuaalisesti itseään ilmaisevista, toimii myös taideohjaajana.

90

NIEMINEN-PIHALA Vappu

NIEMINEN-PIHALA, Vappu

Tohtorikoulutettava

90

35-vuotias biolääketieteen tohtorikoulutettava, kunnanvaltuutettu ja kunnanhallituksen jäsen. Toimin paikallisyhdistyksen sihteerinä sekä Varsinais-Suomen vihreiden piirihallituksessa. Perheeseeni kuuluvat aviomies, 2013 ja 2016 syntyneet pojat sekä koira.
Ensimmäinen kausi valtuutettuna oli hyppy suoraan syvään päähän. Toimiva yhteistyö valtuustoryhmän ja muiden luottamushenkilöiden kanssa on kuitenkin siivittänyt halki valtuustokauden. Minulle tärkeitä teemoja ovat sujuvan arjen edellytykset, kestävät valinnat sekä avoin ja tasa-arvoinen päätöksenteko. Haluan olla edistämässä näihin pohjautuvaa, kestävää Lietoa niin nykyisille kuin tuleville kuntalaisille.

91

NIKULA Viivi

NIKULA, Viivi

Nuoriso-ohjaaja

FacebookInstagramLinkedIn – Snapchat v11v179

Tarvasjoki

91

Asun Tarvasjoella ja ikää on 40+. Perheeseeni kuuluvat mies ja jo aikuinen poika, pari kissaa, koira ja kilpikonna.
Työelämässä olen vaikuttanut nuorisotyön ja lastensuojelun kentillä. Tällä hetkellä saan työskennellä nuorten rikollisuuteen liittyvässä projektissa ja olen iloinen saadessani tässä työssä yhdistää ammattitaitoni sekä vapaaehtoistyöni rikos-ja riita-asioiden sovittelijana. Eläinsuojeluhistoriani kautta liityin valtakunnalliseen Eläinvihreät ry:n toimintaan ja myös yhdistyksen hallituksen jäseneksi vuodelle 2021.

92

OJALA Nora

OJALA, Nora

Henkilökohtainen avustaja

Piispala

92

35-vuotias vasta lietolaistunut, energinen ja sosiaalinen piispalalainen. Omistaa yli 20 hyllymetriä kirjallisuutta. Näin pandemia- ja virtuaaliaikana luottaa vakaasti kunnalliseen kirjastoon ja kirjakauppaan kuntalaisten sivistyksen kivijalkoina.
Johtamistaidot on hankittu nuoruudessa partiolaisilta sekä puolustusvoimista. Kuntapäättäjänä koulittu Ruskon kunnanhallituksen jäsenenä 2017–2020. Liedossa vastavalittu Elinkeinotoimikunnan jäsen. Työskennellyt elinaikanaan vain PK-yrityksissä ja yksityisillä työnantajilla. Ajaa Lietoon vihreämpää ja heikompiosaisia huomioivaa talousajattelua sekä kiertotalouden laaja-alaista edistämistä.

93

PENTTI Mari

PENTTI, Mari

Lastenhoitaja, luonto- ja ympäristöneuvoja

Yliskulma

93

Olen 36-vuotias varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Liedon Yliskulmalta. Ensin mainitun lisäksi olen kouluttautunut myös luonto- ja ympäristöneuvojaksi. Perheeseeni kuuluvat avomies ja kaksi pientä koiraa. Arvostan Liedon rauhaa ja metsiä. Kokoontumisrajoitusten taas salliessa harrastuksiini kuuluu myös jalkapallo.
Näitä haluan edistää: vegaaniruokaa kouluihin ja päiväkoteihin, luontoarvot ja kestävä kehitys, lasten kokonaisvaltainen hyvinvointi, eläinten oikeudet, ekoyritysten tukeminen ja vihreät energiaratkaisut.

94

RAJAMÄKI Mikko

RAJAMÄKI, Mikko

Luokanopettaja, VTM

94

44-vuotias luokanopettaja ja valtiotieteiden maisteri asuu Vierussa vaimonsa, kolmen kouluikäisen lapsen ja ja pienen koiran kanssa.
Hänelle tärkeitä asioita ovat humaanius, sivistys ja tutkittuun tietoon perustuva päätöksenteko, joiden hän toivoo näkyvän kuntalaisten palveluja suunniteltaessa.

95

SALMINEN Lotta

SALMINEN, Lotta

Ympäristösuunnittelija

95

39-vuotias ympäristösuunnittelija (AMK) on yhden lapsen äiti, joka työskentelee Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:ssä ympäristöneuvojana. Tätä ennen tehnyt vastaavaa neuvontatyötä Liedon työllistämisyksikössä Kisällissä. Asunut aikanaan Tarvasjoella, joten sekin osa Lietoa on tuttu.
Ympäristöasiat ovat vahvasti mukana niin työssä kuin vapaa-ajallakin. Tärkeitä asioita ovat oikeudenmukaisuus, tasa-arvo sekä kestävän kehityksen mukainen toiminta niin ekologisesti, sosiaalisesti kuin taloudellisestikin.

96

SAVONLAHTI Emilia

SAVONLAHTI, Emilia

Musiikinopettaja

emilia.savonlahti@lieto.fi

96

38-vuotias Musiikin Maisteri, joka opettaa musiikkia yläkoulussa Kaarinassa. Kunnanvaltuutettu sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan varapuheenjohtaja. Asuu Littoisissa aviopuolison, kissan ja kahden alakouluikäisen lapsen kanssa. Elää erityisperhearkea ja toimii vanhemman lapsensa omaishoitajana.
On itsekin ollut yllättynyt siitä, miten omalta politiikassa toiminen on tuntunut. Tärkeitä teemoja ovat mm. erityisperheet, koulutus, kulttuurin tukeminen ja luontoarvot.

97

SAVONLAHTI Ville

SAVONLAHTI, Ville

Pokeriammattilainen

ville.savonlahti@vihreat.fi

TwitterKotisivutFacebookInstagram

97

38-vuotias pokeriammattilainen ja Liedon vihreiden puheenjohtaja asuu Littoisissa vaimon, kahden lapsen ja kissan kanssa. Kuntapolitiikassa vaikuttaa tällä hetkellä Liedon varavaltuutettuna ja erityishuoltopiirin vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana. Ollut mukana vihreiden toiminnassa vuodesta 2011 alkaen, ja vaikuttanut sen jälkeen useamman vuoden Liedon vihreiden hallituksessa.
Etenkin kehitysvammaisten oikeuksien puolustaminen on lähellä sydäntä ja osaa arvostaa varhaiskasvatusta myös kuntouttavana palveluna.

98

STANGER Jennifer

STANGER, Jennifer

Opiskelija

98

35-vuotias englannin opiskelija asuu Ilmarisissa puolison, lasten ja opaskoiran kanssa. Hän toimii myös Liedon Vihreät ry:n yhdenvertaisuusvastaavana ja häirintäyhdyshenkilönä. On aiemmin työskennellyt aktiivisesti erilaisissa yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta edistävissä tehtävissä.
Yhdenvertaisuuden edistäminen on hänelle yksi tärkeimmistä vaaliteemoista. Erityisesti hän haluaa parantaa vammaisten asemaa. Hänen mukaansa varsinkin vammaispalvelujen laadussa ja järjestämistavassa olisi parannettavaa. Tämän lisäksi tärkeitä asioita ovat lapsiperheiden palvelut sekä lähiluonnon säilyttäminen ja siitä huolehtiminen.

99

TISSARI Katja

TISSARI, Katja

Erityisopettaja

99

39-vuotias erityisopettaja asuu Liedon Ilmarisissa aviomiehensä ja kolmen kouluikäisen lapsensa kanssa. Vapaa-aikana harrastaa liikuntaa ja hyötyviljelyä omassa keittiötarhassa sekä pienessä kasvihuoneessa.
Luonto ja sen arvostus sekä terveet ja kestävät elämäntavat olivat myös keskeinen tekijä puolueen valinnassa. Haluaa olla vaikuttamassa perheiden hyvinvointiin ja siihen, että riittävää tukea on saatavilla riittävän varhain. Tähän tarvitaan toimivaa tukiverkostoa niin ammattilais- kuin järjestöpuoleltakin.

100

TOIVONEN Helene

TOIVONEN, Helene

Kokki

100

26-vuotias syntyperäinen lietolainen. Elää lapsiperhearkea avopuolisonsa ja kahden lapsen kanssa Ilmarisissa kotiseudullaan. Kunnan työntekijä ruokapalveluissa.
Niin arjessa kuin työssä hänelle tärkeitä asioita ovat luomu-ja lähiruoka sekä mahdollisuus vegaaniruokavalioon.
Sydäntä lähellä on ihmisten-, eläinten ja luonnon hyvinvoinnin turvaaminen. Hän pitää tärkeänä ajoissa tarjottua apua ja varhaista puuttumista.
Haluaa antaa oman panoksensa, jotta Lieto olisi jatkossakin vahva, elinvoimainen ja turvallinen kunta. Toivoo Liedon kasvavana kuntana tukevan kestävää metsänhoitoa.

101

TUIMALA Heidi

TUIMALA, Heidi

Järjestösihteeri

heidi.tuimala@lieto.fi

101

43-vuotias kunnanvaltuutettu, varhaiskasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsen ja Liedon vihreiden varapuheenjohtaja. Asuu asemalla aviomiehen ja kolmen lapsen kanssa. Työskentelee järjestösihteerinä lapsi- ja perhejärjestössä. Iso osa vapaa-ajastakin kuluu luottamustehtävien, yhdistysasioiden ja vapaaehtoistyön parissa.
Yrittäjäperheessä kasvaneena on tottunut tekemään pitkäjänteistä työtä tavoitteiden saavuttamiseksi. Perhearvot, avoimuus, oikeudenmukaisuus ja muiden ihmisten kunnioittaminen ovat tärkeitä asioita kaikessa tekemisessä. Haluaa olla vaikuttamassa etenkin lasten, nuorten ja perheiden arkeen.